Willem de Kooning Academie docenten Renate Boere (Grafisch Ontwerp) en Jeroen Bouweriks (Advertising) hebben voor de Internationale Designweek in India een workshop voorbereid gericht op (Dutch) design thinking. Tezamen met stagiair Leon Baauw werden er twee introductie lezingen gehouden over hoe Nederlandse ontwerpers in de huidige tijdsgeest omgaan met tradities en hoe het voor Indiase studenten mogelijk is inspiratie op te doen van alle (voor hen vaak onzichtbare) schoonheid direct om hen heen.
Voor het tweede deel van de workshop moesten zowel de Nederlandse als de Indiase studenten en een klein aantal Indiase docenten minimaal één traditioneel en één huishoudelijk voorwerp meenemen. De opdracht was om in groepjes binnen een zeer kort tijdsbestek een schetsmatig onderzoek te doen naar de overeenkomsten tussen verschillende voorwerpen. Na het ontleden konden nieuwe combinaties gemaakt worden die bijvoorbeeld gebaseerd waren op kleur, vorm, functie structuur of geluid. Vervolgens was het zaak om met het gedane onderzoek een nieuw product te vormen vanuit de meegebrachte voorwerpen.
De resultaten waren op beide scholen, ondanks de korte tijdspan, zeer verassend. De studenten kwamen met totaal nieuwe en originele producten waarmee ze allerlei vernieuwende visies aantoonden. Sommige producten waren zelfs al in zo'n gevorderd stadium dat het eenvoudig was om je af te vragen waarom dit nog überhaupt niet te koop was.
Colofon
Apeejay Svran International Design and Performing Arts Week, van 11 maart tot 19 maart 2015
Documentatie reis is te vinden op http://project.wdka.nl/indianetherlands/
Fotografie door Barbara Koppe