De StemWijzerwinkel
Vanaf mei 2011 gaan meer dan 300 leerlingen per dag in de nieuwe Haagse Tribune workshops volgen over politiek. Het project 'De StemWijzerwinkel' is in deze Haagse tribune nu al het meest populaire onderdeel van de dag.
De StemWijzerwinkel is een winkel waar je stellingen van politieke partijen bij elkaar 'shopt'. De winkel is voorzien van 24 vragen. Bij iedere vraag horen 10 standpunten van de partijen die deelnemen aan de verkiezingen. Kies de vragen die jouw interesseren en kies standpunten waar jij achter staat. Op de kassabon zie je welke partijen je hebt gekozen.
Bekijk de video over het bezoek van onze premier Mark Rutte aan de StemWijzerwinkel (te zien vanaf 6 minuten).
Deze StemWijzerwinkel is voortgekomen uit de vraag:
Hoe wordt de burger geïnformeerd over politiek en kan dat ook anders?
Burgers worden beïnvloed door verschillende media, politieke campagnes en opiniepeilers. De stemwijzers lijken een objectief instrument om de zwevende kiezer zekerheid te bieden. Maar in hoeverre is objectieve informatie mogelijk? En in hoeverre laten we ons leiden door objectieve criteria?
Ruim 100 studenten grafisch ontwerpen van de Willem de Kooning Academie (WdKA) Hogeschool Rotterdam hebben onderzoek gedaan naar nieuwe vormen van informatieverstrekking over politiek. Ze hebben onder meer stemwijzers ontwikkeld die je bijvoorbeeld laten kiezen door middel van illustraties in plaats van tekst, of aan de hand van uiterlijke kenmerken van lijstrekkers. Ook is het kleurgebruik van politieke partijen, stemgedrag en politieke voorkeur onderzocht.
Colofon
Initiatief: Renate Boere
Opdrachtgever: IPP (Instituut voor Publiek en Politiek)
Concept: Marianne van Blokland (student Willem de Kooning academie Hogeschool Rotterdam).
Ontwerp: Renate Boere, Chayenne van den Brink en Marianne van Blokland