L’Essence de Mastenbroek is een parfum dat het leven in de polderMastenbroek in verschillende geurschakeringen uitdrukt.
Mastenbroek stamt uit de late middeleeuwen en is een gaaf voorbeeld van een Nederlandse polder, gelegen tussen Zwolle, Hasselt en Genemuiden. Kaarsrechte wegen doorsnijden het lage land, de sloten weerspiegelen de veranderlijke luchten waarlangs boerderijen op hoge terpen de verre horizon in kijken. Inwoners uit Mastenbroek, voornamelijk veehouders, die al generaties in deze polder wonen en werken namen deel aan bijeenkomsten van de Essenceclub. Zij formuleerden uit welke geursensaties L’Essence de Mastenbroek moest bestaan. De geur is geformuleerd door de inwoners.
Identiteit
De identiteit voor L’Essence de Mastenbroek is ontstaan in samenwerking met Birthe Leemeijer. Het logo LEM verwijst naar de hoekige indeling van het landschap. Het flesje is gehuld in een zijden zakje dat verwijst naar hergebruik van de flesjes in vroegere tijden, ook L’Essence de Mastenbroek is navulbaar bij de bron in Mastenbroek. Aan de binnenzijde van de parfumdoosjes zijn afbeeldingen van uitzichten te zien die gemaakt zijn door de bewoners van Mastenbroek vanuit de boerderij.
De stand in de Bijenkorf Amsterdam is i.s.m. Bijenkorf stylisten en Birthe Leemeijer ontstaan. De 25 posters aan de buitenzijde ‘verkopen’ L’Essence de Mastenbroek in de meest pure vorm van reclame maken voor producten.
Voor deze expositie zijn Nederlandse kunstnaars en ontwerpers gevraagd waarvan zij vonden dat ze goed bij deze filosofie pasten.
Colofon
Concept: Birthe Leemmeijer
Ontwerp: Renate Boere
Druk: Albani drukkers bv/Den Haag
Flas: CBN Labsuppliers/Drachten
Flas belettering: Noordelijke Industriele Drukkerij/Drachten
Posters en achterwand: Color Digital/Den Haag