shop
nieuwsbrief

NL EN


   

Spel ‘De Ideeëngenerator’ genomineerd voor Challenge Haagse Vernieuwers 2018

‘De Ideeëngenerator’ genomineerd voor Challenge Haagse Vernieuwers

Goede ideeën zijn hard nodig.
Hoe ga je van start en hoe beoordeel je een goed idee?

Studio Renate Boere is genomineerd voor de Challenge Haagse Vernieuwers 2018 met het spel ‘De Ideeëngenerator’, het eerste educatieve spel dat razendsnel ideeën genereert en handvatten biedt om tot (ontwerp)oplossingen te komen.

Dit spel stimuleert ideevorming over maatschappelijke vraagstukken op een leuke manier.
In de maatschappij waarin wij leven is innovatie essentieel om complexe problemen op te lossen. Denk aan internationale vraagstukken rondom thema’s als privacy, verlies van biodiversiteit, mensenhandel, schaarste aan grondstoffen en armoede. Dat is niet eenvoudig. Nieuwe goede ideeën zijn hard nodig om winst te boeken op allerlei terreinen. Vaak willen mensen wel iets doen maar hebben geen idee hoe! ‘De Ideeëngenerator’ kan de eerste stap zijn naar succes.

Hoe werkt het?
Het doel van het spel is om binnen 10 stappen en maximaal een half uur tijd iedereen die graag een bijdrage zou willen leveren aan een duurzame maatschappij, op een laagdrempelige manier inzicht te geven in hoe je dat zou kunnen doen en wat je daarvoor nodig hebt. Je wordt uitgedaagd eerst klein te beginnen, maar groter te denken.

Er ook een Engelstalige uitvoering van het spel.

‘De Ideeëngenerator’ in het onderwijs
Als wij de Challenge Haagse Vernieuwers winnen kunnen we het spel ook daadwerkelijk produceren en aanbieden aan onze belangrijkste doelgroep: jongeren.

Dit spel helpt namelijk een jonge generatie interdisciplinair, creërend en oplossingsgericht denken. Een belangrijke vaardigheid in deze huidige maatschappij. Daarnaast zal de betrokkenheid bij maatschappelijke problemen toenemen  omdat ze ervaren hebben dat ze er zelf iets aan kunnen doen. Zoals het Chinese gezegde luidt: Vertel me en ik vergeet. Leer me en ik herinner. Betrek me en ik leer.

Het ontwikkelen van ideeën is geen onderdeel van het vakkenpakket in het middelbaar onderwijs. Dit spel biedt de mogelijkheid voor een leerkracht om het onderdeel toch een keer aan te stippen en de leerlingen op toegankelijke wijze een kijkje te geven in de wereld van de ontwerper, het zelfstandig ondernemen en het ontwikkelen van ideeën voor een positieve bijdrage aan de maatschappij.

‘De Ideeëngenerator’ voldoet aan alle eisen van een goede educatieve game.

Gamification inzetten voor het stimuleren van innovatie
Volgens Wim Veen, hoogleraar educatie en technologie aan de TU Delft (2), leren educatieve games samenwerken, doelen stellen, strategisch denken en problemen oplossen.

Het spel heeft een doel, is uitdagend, biedt een levelstructuur, heeft een hoge autonome waarde, wordt afgesloten met gestructureerde feedback en staat altijd in het teken van een thema. Volgens gamedidacticus Martijn Koops (3) zijn dit dé ingrediënten waar een goed educatief spel aan voldoet.

‘De Ideeëngenerator’ is voortgekomen uit methode ‘Beyond Design Thinking’ (4). Dit is een onderzoek van Renate Boere naar de do’s en don’ts bij het zelf-initiëren van projecten.

Reacties van spelers
Een aantal enthousiaste reacties van spelers:

‘Dit spel is een ideale manier om te leren hoe je op ideeën kunt komen voor het oplossen van maatschappelijke problemen. Je leert bovendien presenteren en beoordelen!’ - Dick Aukes adviseur en coach jonge startende (creatieve) ondernemers, Den Haag

‘Wauw! nu realiseer ik mij pas wat er allemaal komt kijken bij het creëren en realiseren van een oplossing voor een maatschappelijk probleem.’ - Wilco van der Leeuw, student Academie Minerva Groningen

‘Een belangrijke waarde van het spel is dat je eigen ideeën daadwerkelijk leert opschrijven en uitspreken.’ - Ed van Hinte, designcriticus, auteur, docent en industrieel ontwerper, Den Haag

Dit leuke educatieve spel genereert op een slimme manier eigenaarschap over een project binnen het gehele team en geeft handvatten om tot oplossingen te komen. Zo krijg je razendsnel de koppen dezelfde kant op. Een veel betere oplossing dan met collega’s in een hutje op de hei gaan zitten.’ - Mireille Giele, student Master Design, Willem de Kooning Academie Rotterdam

Challenge Haagse Vernieuwers 2018
‘De wereld wordt steeds complexer,’ zegt wethouder Karsten Klein. ‘Vraagstukken als veiligheid, energie, klimaat en voedselzekerheid worden steeds internationaler van aard. Tegelijkertijd zijn deze vraagstukken van invloed op de inwoners van de stad.’ Daarom streeft de gemeente Den Haag ernaar startups, organisaties en studenten aan te moedigen om bij te dragen aan het oplossen van wereldvraagstukken. Jaarlijks organiseert ze de Challenge Haagse Vernieuwers. Winnende ideeën worden beloond met prijzen tussen de €5.000 en €30.000. (5)

Het belang van innovatie en creativiteit met stip op één op de politieke agenda
‘Het winnen van de prijs zou een fantastische impuls geven om onze global challenge te verwezenlijken, we willen mensen zoveel mogelijk aanzetten tot het bedenken én realiseren van innovatieve ideeën en zo samen bij te dragen aan een betere wereld’ - Renate Boere, initiatiefnemer en art director bij Studio Renate Boere

bron 1

bron 2
bron 3
bron 4
bron 5


Studio Renate Boere / Abraham van Beyerenstraat 4 / 2525 TG Den Haag / +31(0)70 2167612 / +31(0)6 24525557 / info@renateboere.nl